خم‌سازی و لحیم کاری
نوشته شده توسط : سجاد لرستانی

خم‌سازی و لحیم کاری

 

شما می‌توانید شکل فلز را با خم‌کردن و پیچاندن آن به دور ماندرل‌ها Mandrels و انبردست‌ها تغییر دهید. از انگشت‌های خود برای ...


شما می‌توانید شکل فلز را با خم‌کردن و پیچاندن آن به دور ماندرل‌ها Mandrels و انبردست‌ها تغییر دهید. از انگشت‌های خود برای به‌کارگیری صفحهیا سیم ظریف در مواقع ضروری استفاده کنید. زیرا انگشتان شما کمتر به سطحفلز صدمه می‌زنند و در مقایسه با ابزاری استیل علایم و نشانه‌های کمتری ازآنها برجای باقی می‌ماند. درصورتی که به کنترل دقت و قدرت بیشتری نیازدارید از ابزار لازم بهره گیرید...

- صاف کردن سیم ظریف

درصورتی که می‌خواهید از سیم برای ملیله‌کاری و خلق طرح‌های مختلفاستفاده کنید باید آن را در آغاز صاف کنید. در هرحال اگر از سیم دور قرقرهاستفاده می‌شود احتمال انجام این کار کمتر خواهدبود. یک قسمت از سیملحیم‌کاری شده یا حرارت دیده را در میان گیره قرار دهید و قسمت دیگر را باانبردست دندانه‌دار بگیرید. سپس سیم را محکم بکشید تا صاف شود.

- خم‌کردن سیم به‌صورت‌های مختلف همچون دایره، مارپیچ و زاویه‌دار

۱( برای آن‌که سیم را به شکل مدور درآورید یک قسمت آن را با انبردستنیمه مدور بگیرید. اطمینان حاصل کنید که شکل مدور انبردست به‌طرف سمتداخلی منحنی باشد. بقیه سیم را به دور انگشت‌های خود به شکل نیمه مدوردرآورید. این عمل را برای سمت دیگر سیم انجام دهید. سیم را دور یک ماندلبپیچید.

۲(برای ایجاد شکل مارپیچی، نوک سیم را با انبردستی که سر مدوری داردبگیرید. بقیه سیم را به‌دور انبردست با انگشتان خود بپیچید تا حلقه‌ایمحکم به‌وجود آید. انتهای حلقه را با وارد آوردن فشار توسط یک انبردستسوزنی شکل بپیچید. برای آنکه حلقه شکل پیدا کند این عمل را برای قسمت دیگردر جهت مخالف انجام دهید.

- منحنی ساختن سیم‌های ضخیم با مقطع دایره‌ای شکل

۱( هنگام کار با سیم ضخیم و میله همیشه قسمت اضافی را به صورت اهرمدرآورید. حلقه و دوایر بزرگی به پیچیدن میله به دور ماندرل دستبند Bangle یا دیگر ابزار ایجاد کنید. از دستان خود برای پیچیدن سیم و محکم ساختن آنقبل از برش قسمت اضافی استفاده کنید.

-  منحنی‌سازی ورقه فلز

از یک تکه استیل و پانچ چوبی یا استیل برای شکل دادن منحنی استفادهکنید. اگر می‌خواهید منحنی‌های ثابتی داشته‌باشید کار خود را از قسمتبسیار کم‌عمق و حفره‌مانند قطعه استیل شروع کنید و به‌تدریج در قسمت‌‌هاییکه عمق و گودی‌‌های کوچک‌تری دارند کار را ادامه دهید تا شکل صحیحبه‌دست‌آید...

 Pickling- قرار دادن قالب در آب و نمک

فلزاتی که از طریق سرد و گرم سازی یا لحیم کاری حرارت داده می‌شوند سطحکثیف و اکسید شده‌ای پیدا می‌کنند و ماده‌ای که برای لحیم کاری استفادهشده‌است، تبدیل به لایه‌ای سخت، شفاف می‌شود. فلزات می‌توانند تمیز شوند وماده گدازآور نیز با قرار گرفتن در محلولی داغ به‌خوبی پاکسازی می‌شوند. این مرحله را به اصطلاح قرار دادن در محلول" آب و نمک" می‌گویند.

این محلول‌ها به‌طور عمومی به‌عنوان محلول آب و نمک ایمنی یاد می‌شوند. استفاده از محلول آلومینیوم alum حتی به‌صورت پودر خشک که در داروخانهموجود است نیز راه‌حل دیگری است. شما همچنین می‌توانید از ظرف نسوزمیناکاری شده دارای سرپوش استفاده کنید و آن را روی شعله بگذارید تا محلولنمک و آب را در خود نگاه دارد.

توجه: تمامی محلو‌ل‌ها به استثنای آلومینیوم، اسیدهای رقیق شده هستند وباید با دقت مورد استفاده قرار گیرند. به هنگام مخلوط کردن مواد و کاربردآب و نمک‌ از دستور‌العمل‌های تولید کننده پیروی کنید. همواره از گیره‌هایپلاستیکی و برنجی برای قرار دان کار خود درون محلول‌استفاده کرده یا آن رابیرون آورید. کار یا قالب داغ خود را مستقیم وارد آب و نمک نکنید زیرا سببجوش آمدن شرایط محلول و لبریز شدن آن می‌شود.

برای ساختن محلول آب و نمک‌، دو قاشق چای‌خوری پودر آلومینیوم را درنیمی از آب حل کنید (نیم لیتر). محلول را حرارت دهید. برای این کار از ظرفضد حرارت و نسوز یا بشقاب داغ استفاده کنید. بسیاری از جواهرسازان از شعلهملایم استفاده می‌کنند تا حرارت یکنواخت، محلول را به‌عمل آورد.

-  لحیم‌کاری Soldering

لحیم‌کاری عمومی‌ترین شیوه متصل ساختن یک یا چند قطعه فلز به یکدیگراست. به استثناء آلومینیوم و استیل. فلزات دیگر را می‌توان به‌صورتیلحیم‌کاری کرد که هیچگونه درز و شکافی قابل رویت نباشد. لحیم‌کاریپیچیده‌ترین تکنیکی است که باید آموخته شود. اما نتیجه آن مثبت است زیراهیچ یک از شیوه‌های لحیم‌کاری، قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. کاری درنهایت سبب خوشنودی و رضایت خاطر شما می‌شود.

ممکن است یک قطعه جواهر در چندین مرحله نیاز به لحیم‌کاری داشته باشد. به‌منظور حصول اطمینان از اینکه شکافی بازنمانده است، لحیم با درجات مختلفذوب، لحیم‌کاری می‌شود. اغلب اوقات از لحیم سخت، متوسط و آسان استفادهمی‌شود. لحیم‌ میناکاری فقط زمانی انجام می‌شود که قطعه مورد نظر میناکارینشده باشد و لحیم بسیار آسان اغلب در تعمیرات کاربرد دارد. نام آنها بهقدرت فلز و درجه ذوب بستگی دارد. در یک قطعه کار پیچیده کار خود را بالحیم سخت آغاز کنید که درجه حرارت و ذوب بالایی دارد و با لحیم آسان تمامکنید که درجه حرارت پایین دارد.

راه دیگر جلوگیری از ذوب شکاف‌های قبلی پوشانیدن آنها با پودر رژ مخلوطشده با الکل است. از آنجا که فلزات تحت حرارت قرار می‌گیرد، آنها اکسیدشده و کثیف و مانع جریان لحیم می‌شوند. مواد گداز شونده برای پوشاندن درزو پاک نگه‌داشتن آن به هنگام حرارت کاربرد دارند. بوراکس عمومی‌ترین مادهگدازآور است.

شیوه اصلی لحیم کاری در اینجا بیشتر از موارد دیگر ‌به‌کار گرفتهمی‌شود. روش‌های متعددی برای متعادل ساختن شکاف وجود دارد. همینطور کهپیچیدگی و تعداد شکاف‌هایی که باید لحیم‌کاری شوند نیز از تنوعی برخورداراست. لحیم‌کاری سوئیت Sweat اغلب برای سطوحی به‌کار می‌رود که باید رو درردو قرار گیرند. استیک فیدینگ Stick feeding به‌طور سنتی در نقره‌کاریاستفاده می‌شود. اما برای لحیم‌کاری درزهای ممتد و بلند نیز کاربرد دارد. شما باید ثابت قدم باشید و تمرین زیاد را پیشه خود سازید.

هنگامی که بهدرجه استادی رسیدید متوجه خواهید شد که تا چه حد این روش در وقت شماصرفه‌جویی می‌کند. نگاه‌داشتن مشعل لحیم در دست مخالف دستی که با آنمی‌نویسید اقدام درستی است. ممکن است غیرطبیعی به‌نظر برسد اما امکان‌به‌کارگیری دستی و مهارت بیشتری را را میسر می‌سازد تا به‌وسیله آندقیق‌تر قطعه کار حرکت داده شده و لحیم‌کاری شود. میز تاشو که به شمااجازه حرکت قطعه کار را می‌دهید برای مهره‌ها و اقلام بزرگ‌تر بسیار مناسباست.

آمادگی کامل رمز موفقیت در کار لحیم‌کاری است. دقت داشته باشید که همهشکاف‌ها به‌طورکامل پر شده‌اند. لحیم شکاف را پر نمی‌سازد. همه شکاف‌هاباید تمیز و فاقد چربی باشند. این شرایط زمینه سوهان‌کاری و سنباده کشیدنسطح را برای لحیم‌کاری مهیا می‌سازد

درزهایی که ممکن است جابجاشوند را به هنگام حرارت به کمک انبردست یا گیره و یا با پیچیدن سیم محکمنگاه دارید. به این ترتیب عمل متعادل ساختن را انجام داده‌اید وبه‌طورمعمول اولین مرحله توجه به برقراری تعادل در مورد قطعه کاری است کهلحیم‌کاری می‌شود. نگه داشتن قطعه کوچکی از ذغال یا حصیر لحیم‌کاری برایانجام چنین کاری نیز مفید خواهد بود





:: موضوعات مرتبط: مقالات تخصصی , دانستنی های طلا و جواهر , ,
:: برچسب‌ها: خم‌سازی و لحیم کاری ,
:: بازدید از این مطلب : 571
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مرداد 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: